woensdag 17 september 2014

“Doctors are great--as long as you don't need them” - Edward E. Rosenbaum

Afgelopen donderdag ging ik naar Boston voor een "borrel" met de Nederlandse ambassadeur. Het was interessant om de verhalen van Nederlanders te horen die hebben besloten om Nederland voorgoed te verruilen voor Amerika. Hoewel ik een paar jaar terug zonder twijfel hetzelfde besluit had kunnen nemen, moet ik er nu niet aan denken om een leven hier op te bouwen. Begrijp me niet verkeerd: Amerika heeft alles wat iemand kan wensen - maar Nederland ook.

Heimwee heb ik niet, maar ik mis wel de kleine dingen, zoals het luisteren naar 3FM. Het nachtprogramma is niet echt ideaal om naar te luisteren overdag: ik mis Gerard Ekdom en Coen & Sander.

Gelukkig heb ik de afgelopen dagen geen tijd gehad om naar de radio te luisteren. Donderdagavond sliep ik bij Kevin - een vriend van Emory University. Kevin komt oorspronkelijk uit Zuid-Korea en volgt nu een PhD in geschiedenis aan Harvard University. Het was goed om hem en zijn huisgenoten te zien! Harvard was, tja, Harvard. Zodra ik van de medicijnen af ben kom ik zeker nog een keer terug om een echt Harvard-feest mee te maken.

De Nederlandse vlag vanwege de borrel.

De bank waar ik heel goed op heb geslapen!

Kevin was net verhuisd en voelde zich
door mijn bezoek gedwongen alles op te ruimen. 

Dit is de plek waar dronken Harvard studenten om drie uur 's nachts een hamburger halen.
Om tien uur 's avonds smaken ze trouwens ook goed.

Harvard.

Harvard.

Roken is verboden.

Het beeld van Harvard, waar blijkbaar iedere student
tegenaan heeft geplast voordat ze afstuderen.

Harvard yard.

Harvard yard.

Ik probeerde een foto te maken van de kerstbomen winkel...

Ik heb een paar dagen terug ook met Joshua en Alyssa gesproken aan de telefoon. Joshua zit inmiddels in groep 3 en kan "al lang al schrijven". Het bewijs heeft hij ook "al lang al" opgestuurd. We zullen zien. Ik wachtte al een tijdje op een aantal boeken die ik had besteld. Volgens Amazon waren de pakketjes al bezorgd. Uiteindelijk ontdekte ik dat de e-mails in mijn spam verdwenen. Dat scheelt.

Tijdens een van mijn lessen moest ik samenwerken met wat mede-studenten. Voordat ik iets kon zeggen vraagt mijn klasgenoot: "Do your eyes have a different color?" Geen bijzondere vraag - af en toe valt het iemand op. Het was vreemd omdat het de eerste keer was dat ik geen debiele oogsticker droeg en ik de klasgenoot nog niet eens had aangekeken. Opmerkzaam persoon!

Ik heb een nieuwe uitdaging gevonden. Telkens als ik ga douchen laat ik het licht aan in mijn kamer. Zodra ik terugkom is het licht uit. Dit betekend dat er een bewegingssensor in mijn kamer zit (althans, dat neem ik aan). Om dit te testen besloot ik voor een lange tijd niet te bewegen. Het licht gaat niet uit! Heel frustrerend. Ik snap er niets van. Dit is mijn nieuwe hobby. Wachten tot het licht uit gaat.

Om het spannend te houden sluit ik af met een verkort ziekenhuis verhaal. Na mijn bezoek aan de oogarts vanochtend kreeg ik ondraaglijke pijn in mijn buik en de zijkant van mijn rug. Kruipend heb ik mezelf naar de health center op campus verplaatst. Ik was zover heen dat ik een vriendin moest bellen om me naar de Eerste Hulp te vergezellen voor een CT scan. De campus politie bracht ons naar het ziekenhuis waar ik aan een infuus werd gelegd. Omdat ik nog nooit een infuus had gehad en de bloedprik van vorige week mij 's nachts nog achtervolgde, was ik een beetje opstandig. Maar aangezien ik niet kon lopen van de pijn, waren mijn opties vrij beperkt. De verpleegkundige Emma was ontzettend leuk en grappig en de infuus voelde als hemel op aarde. Ik proefde de pijnstillers meteen in mijn mond - heel vaag. De dokter Donald (het had Kevin Bacon kunnen zijn) was ook grappig. Hij wilde meer weten over de parasiet in mijn oog: "Did you get it from a cat?" vroeg hij. "Or raw meat", antwoordde ik. "Raw cat meat?" grapte hij. Vanaf dat moment leek ik in Grey's Anatomy te zitten - wat ik overigens ook op tv aan het kijken was. Wat moet je anders vier uur lang doen? Lang verhaal kort: de pijn werd veroorzaakt door nierstenen. Ik leef nu op pijnstillers, water en de rest van mijn medicijnen.

Ik word oprecht ontzettend moe van alle bijwerkingen van de medicijnen, máár mijn zicht was weer iets beter vanochtend. Ik hoop echt dat ik binnenkort leukere verhalen kan vertellen!

Mijn favoriete plek in de bieb.

Een vogel waarvan ik de naam alweer ben vergeten.

Post van Rosanne - die er dus ook al een week lag.

A slice is nice!

Ik lach, maar ik voelde me ontzettend slecht...

Katharina!

Nog even snel een filmpje. Ik ontdekte een van mijn favoriete fragmenten in kleur! Dit fragment is gefilmd in (uit mijn hoofd) 1935. Bill "Bojangles" Robinson danst samen met kindster Shirley Temple. Dit fragment is bijzonder omdat het tijdens de segregatie simpelweg niet gebruikelijk was om een Afro-Amerikaanse man in de buurt van een blank meisje te laten. Uiteraard is het ingewikkelder, maar met die spanning in je achterhoofd is het filmpje al bijzonder genoeg:


11 opmerkingen:

  1. Lieve Lise, je kunt niet zeggen dat je weinig meemaak in Amerika. Maar wat heb je het weer leuk omschreven in je blog. Ook van het filmpje heb ik genoten. Heel veel beterschap gewenst. Vanaf nu wens ik je alleen maar leuke en gezonde blogs. XX Irma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat is waar, ik maak genoeg mee! En zoals je al zei: hierna kan ik alles aan :)

      Verwijderen
  2. Ha die Lise. Tja het is wat. Met jou hebben we " never a dull moment". Maar zonder " grapjes" het is bijzonder heftig wat er allemaal passeert. En dan tussen al die heftige momenten toch nog grapjes kunnen maken. Dat siert je. Verlos je nu maar van die " rots" en hopelijk verdwijnt dan ook de misselijkheid. Op naar healing Liesje. Kus van mama.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet echt een keus - lachen schijnt het beste medicijn te zijn. Nog een paar dagen en dan zal het wel beter gaan!

      Verwijderen
    2. Zo is het Lise. Je glas is driekwart vol. Hou de moed er in en overwin deze fase!

      Verwijderen
  3. Hoi Lise, leuk en niet leuk, die blog van je. Maarre, hou je taai, dan komt alles weer op z'n pootjes terecht. Net als bij een kat. (Of zou het dan toch 'raw catmeat' geweest zijn?)
    Hoe dan ook, ik lees je blog en kijk de foto's met veel plezier.
    Groet uit Muscledyke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Lise,
    ik lees je verhalen, bekijk de foto's en dan valt mijn oog op de foto waarin je lachend in een ziekenhuis bed zit. Er komt een grote lach op mijn gezicht! Dat is Lise!! Ondanks al je teleurstellingen tot nu toe, blijf je positief, en inderdaad je hebt geen keus, maar je fixt het toch allemaal Lise!! Grote bewondering voor alles wat je doet, je red het!! Liefs (tante xx) Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee Lise,

    Ik ben net terug van vakantie en lees nu je laatste twee blogs. Wat ontzettend vervelend wat er allemaal gebeurd en wat lastig dat je helemaal alleen daar in Amerika zit. Maar goed om te lezen dat je er toch steeds weer doorheen komt. Zo zie je maar hoe krachtig je bent, daar kun je heel trots op zijn.

    Maar het blijft een moeilijke situatie natuurlijk. Ik wens je heel veel sterkte en blijf vanuit hier in Nederland aan je denken! Ik hoorde van mijn ouders dat je moeder en Anke naar je toe gaan, dat is heel fijn en hopelijk doet dat je veel goed.

    Xx Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vakantie in Spanje, begreep ik? Leuk dat je mijn blog leest!

      Verwijderen