donderdag 9 oktober 2014

“I'm not dumb. I just have a command of thoroughly useless information” - Bill Watterson (Casper and Hobbes)

Hooguit één keer per jaar bezoek ik een schouwburg voor een avond gevuld met muziek, cabaret, dans of toneel. Als ik eenmaal in de zaal zit, vraag ik me af waarom ik niet vaker van een optreden geniet. Zo ook afgelopen week. Spontaan - ook wel studie ontwijkend gedrag genoemd - bezocht ik het dansoptreden "The Secret History of Love" op campus. Ik was van plan na hooguit een uur naar buiten te sluipen. Dit plan faalde grandioos. Ik was zelfs lichtelijk teleurgesteld toen de lichten in de zaal weer aangingen.

Zoals de titel al doet vermoeden, gaat de dansvoorstelling over verboden liefdes. In dit geval de liefdes van de LGTB-gemeenschap (Lesbian, Gay, Bisexual en Transgender). Het optreden raakte mij vooral omdat op de achtergrond fragmenten van interviews met "LGTB-ers" werden afgespeeld. Het is erg ontroerend (en belachelijk, uiteraard) als iemand niet in het openbaar van een ander mag houden. Nu ben ik een overgevoelig persoon - ik huil al als de batterij van mijn elektrische tandenborstel leeg is - maar ik heb nog nooit zoveel emoties voorbij voelen komen in anderhalf uur. Intens.


Vorige week hebben Anke, mijn moeder en ik een bezoek gebracht aan een vuurtoren in Jamestown. Mijn decaan woonde daar 3 minuten vandaan en vertelde me gister dat de originele vuurtoren (1856) verging tijdens de storm van 1938, bekend als de "New England Hurricane". De wachter van de vuurtoren, Walter Eberle, weigerde de vuurtoren te verlaten. Zijn lichaam is nooit teruggevonden.

Eberle en zijn vrouw. 
Hetgeen wat overgbleven is van de vuurtoren.
In dezelfde storm is tevens een schoolbus met kinderen van de brug afgespoeld - zeven kinderen overleefden het niet.

De schoolbus.
Mijn week was niet alleen gevuld met dood en verderf, er waren genoeg hoogtepunten:

- Het licht in mijn kamer ging uit - twee keer! Ik ben er nog steeds niet over uit of ik trots moet zijn, of teleurgesteld, omdat het betekent dat ik zeker tien minuten stil achter mijn laptop zat...

- Dinsdag ging mijn les niet door dankzij gezeur van mijn medestudenten. De professor stuurde ons het volgende:

"After fielding an unusually large number of requests for extensions over the past few days, and learning that many of you are sick or simply exhausted, I have decided to cancel class tomorrow."

Hey, je hoort mij niet klagen. Ik had twee dagen langer de tijd om mijn essay te schrijven: het is een meesterwerk geworden! Niet iedereen was vol zelfvertrouwen. Toen een van mijn medestudenten aan de professor vroeg of we de essay mochten herschrijven als het echt, heel, heel slecht was, antwoordde de professor: "I love your confidence!"


- Na (bijna) alle bibliotheken op campus te zijn afgegaan, heb ik eindelijk een comfortabele plek gevonden!

Met blauwe boekenkasten, wat wil je nog meer?
"Uitzicht"
- Afgelopen zondag was er een lunch voor ons georganiseerd door de eerste deelneemster in het American Studies Diploma Programma (jaren 40). Prachtige locatie!


Paloma, Loren en ik.
Bloemenbrug.
...met bloemen.



Ik ga er vanuit dat het water de bedoeling was...


De groep, min of meer. Vlnr: Paloma, Loren, Gloria,
Natasha, Katharina, Tatiana, Maria en Serra. Vincent
is ergens.
Ik zat voorin uiteraard,
al was het maar om mijn Rosa Parks grap te maken. 
De eetkamer.
Uitzicht vanuit de eetkamer.

Loren, Katharina, Stella en ik.




Loren en ik voordat we het enge huisje in durfden te gaan.

Ik ben zo snel bang, niet normaal.
Een panorama gemaakt door Loren.



- Het alarm ging af deze week. Wat een herrie - niet normaal. Je kan niet naar buiten lopen zonder oordopjes. Een impressie:


- Er was een huisfeest ergens op campus. Ondanks de veelbelovende poster, ben ik niet naar het feest gegaan. Ik schijn weinig gemist te hebben.


- Loren ontdekte Siri op mijn telefoon. Het resultaat:


- Katharina en ik zijn weer een stapje verder in ons onderzoek naar "de tweeling". Ze zijn misschien Duits!


In een van mijn lessen hebben we het op dit moment over de komst van de televisie in de jaren 50. Men was bang dat de televisie voornamelijk vrouwen van hun huishoudelijk werk af zou houden. Om dit te voorkomen, bedachten een paar genieën de "TV-Stove", oftewel een TV-oven. Zo konden vrouwen kookprogramma's kijken tijdens het koken. Nou, wie heeft het?

Grappig feitje: toen de "soap" populair werd kreeg de riolering het zwaar te verduren. Men ging op hetzelfde tijdstip - tijdens de pauze - naar de wc, waardoor de riolering de hoeveelheid water (enzovoorts) van het doortrekken niet aankon.

Voor zij die het nog herinneren van mijn vorige blog:
déja vu of wat?!
Het kunstwerk heeft een "broek" gekregen! 
Het "Breakfast Club" gehalte is aardig hoog op de campus.
Ik heb onverwachts een super pakket ontvangen van mijn
vrienden tevens pubquiz-team: met persoonlijke quiz en al.
Maakte mijn dag!
De vlag hangt, zonder spijkers, uiteraard. Patriottisch!
Onnodig gemene mails krijgen we af en toe.
De kerstman bij de oogarts!
Het was een week vol regen.
Wat mij een excuus geeft om het volgende filmpje te plaatsen. Volgens mij val ik in herhaling, maar ach, het is een klassieker. Dit keer in kleur! Gene Kelly had koorts tijdens de opname, maar besloot evengoed te dansen.



11 opmerkingen:

  1. onze Lise is weer terug..... ben er blij mee.
    xxx Pap

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat oog! Hilarisch! En hoe toepasselijk dat het dan nu tevoorschijn komt.
    Déjà vu?.......inderdaad. Over die TV? Hoe gewoon is het nu! Siri helaas nog niet
    in het Nederlands. Zou wel grappig zijn. Apple schijnt wel al een stap te hebben gezet door Nederlands toe te voegen aan dicteerfunctie. Wij zijn benieuwd. Gaat weer de goede kant op met jou. Om met papa te spreken, ja onze Lise is weer terug pfffff. Gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat Apple Siri Nederlands wil maken, misschien gaat deze net zo klinken als de navigatie in Amerika, hahahahaha.

      Verwijderen
    2. Dat zou echt hilarisch zijn. En als ze hulp willen voor die aparte uitspraken dan vragen we John Callahan ha ha. Geen mens die het dan nog snapt. Hoe hebben wij het eigenlijk gedaan? O ja Roadmap........;)

      Verwijderen
  3. Hoi Lise,

    Goed om weer wat van een gezonde Hollandsche meid in the USA te lezen.
    (Enne, onwijs bedankt voor je kaartje. Zo lief!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Ja ik laat natuurlijk wel alleen de mooie kanten zien ;)

      Verwijderen
  5. Klinkt alsof je weer lekker aan de studie bent en allerlei andere activiteiten doet. Hoe zijn de lessen daar? Interessant? Ik hoop het!

    Xx Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de lessen zijn wel leuk! Ik heb een hele intelligente en grappige professor. Veel herhaling, dat wel, maar daar heb ik expres voor gekozen aangezien ik een beetje ziek en ongemotiveerd was. Nu pak ik het weer op: zal binnenkort even schrijven over wat ik leer, haha.

      Verwijderen
  6. Heel fijn om te lezen lies! Gave foto's en wat een mooie omgeving zeg!

    BeantwoordenVerwijderen